”Kulttuuri syö strategian aamiaiseksi” – Value Based Leadership -kurssi ja Gofore työstivät yhdessä arvopohjaisen johtajuuden teemoja Tampereella

Value Based Leadership (VBL) -kurssin neljännessä ja samalla viimeisessä moduulissa käsitellään johtamista tuottoisasti arvoilla. Käytännössä kurssiviikonlopussa keskustellaan arvopohjaisesta johtamisesta yhdessä kumppaniyrityksen kanssa ja pyritään tarkastelemaan sitä, miten arvot näkyvät käytännön toiminnan tasolla. Suomen toisen VBL-kurssin kurssikumppanina tässä viimeisessä moduulissa toimi digitalisaation asiantuntijayritys Gofore.

Vuonna 2002 toimintansa aloittanut Gofore toimii tällä hetkellä kolmessa maassa; Suomessa, Saksassa ja Isossa-Britanniassa. Suomessa Goforella on toimistot Tampereella, Helsingissä ja Jyväskylässä. Keväällä 2017 Gofore osti palvelumuotoiluyrityksen Leadinin, ja yhdistymisen myötä työntekijämäärä kasvoi yli 350:nen. Gofore valittiin tänä vuonna myös Great Place to Work® -tutkimuksessa Suomen parhaaksi ja Euroopan toiseksi parhaaksi työpaikaksi.

Arvopohjaltaan Goforella on kaksi keskeistä toimintaa ohjaavaa arvoa; Gofore on jokaiselle hyvä työpaikka ja Gofore elää asiakkaidensa onnistumisista. Goforen missio perustuu haluun muuttaa maailmaa paremmaksi paikaksi digitalisaation ja työkulttuurin uudistamisen keinoin.

Yhteistyöviikonloppu aloitettiin jo torstaina yhteisen lounaan merkeissä. Lounaalle saapui myös yllätysvieras, Ilveksen päävalmentaja Karri Kivi, joka toivotti porukan tervetulleeksi Tampereelle. Kivi kertoi ryhmälle myös arvopohjaisesta johtajuudesta huippu-urheilun parissa. Torstai-ilta pyhitettiin kurssilaisten sosiaalisten yritysideoiden sparraukseen ja kommentointiin, johon osallistui myös Goforelta alan asiantuntijoita.

Perjantaiaamu lähti vauhdikkaasti käyntiin johdon konsultin Juha Mustosen kanssa, joka kuvasi kurssille Goforen liiketoimintaa ja arvopohjaa. Crew coach Heini Ala-Vannesluoma avasi kurssilaisille Goforen rekrytointiprosessia ja sopivien työntekijöiden valintaa. Yleistä soveltuvuutta katsotaan mm. yrityskulttuuriin soveltumisen ja itseohjautuvuuden näkökulmista. Gofore on asiantuntijaorganisaatio, josta johtuen itseohjautuvuus korostuu työnteon muodoissa.

Kurssin kanssa keskusteltiin myös siitä, miten kulttuurisen sopivuuden lisäksi voidaan vaalia monimuotoisuutta. Goforelaisissa se ilmenee mm. kansallisuuksina joita on 15 ja ikäjakauman puolesta; Goforella työntekijöitä on ikähaitarilla 22-61-vuotta. Mustonen kuvasi, että Goforen avoimeen työkulttuuriin liittyy myös vapaus olla eri mieltä ja esittää erilaisia näkemyksiä, joista voidaan yhdessä keskustella. Oman mielipiteen sanominen katsotaan tärkeäksi. Läpinäkyvyyttä tuodaan sisäisen viestintäkanava Slackin lisäksi myös numeerisessa muodossa henkilöstölle. Laskutuksiin liittyvän läpinäkyvyyden lisäksi esimerkiksi palkoissa on olemassa avoin taulukko, jonne jokainen työntekijä saa lisätä oman palkkansa halutessaan.

Kurssi pääsi työstämään arvoja myös Teollisuus-toimialasta vastaava Vilja-Kaisa Aaltosen ja principal designer Sami Vihavaisen vetämän arvohuutokaupan merkeissä. Pienryhmille jaettiin leikkirahaa, jolla ryhmien tuli ostaa huutokaupassa tärkeimmäksi kokemiaan arvoja.

Arvohuutokauppa herätti ryhmässä kysymyksen asiakkaan arvoista. Jos asiakkaan arvot eivät vastaa yrityksen arvoja, myydäänkö projekti silti asiakkaalle? Aaltonen kuvasi, että Goforella työntekijät voivat vaikuttaa omien projektiensa osalta siihen, kenelle asiakkaalle he haluavat tehdä töitä. Toisin sanoen, mikäli tietty projekti ei istu ollenkaan työntekijän arvoihin, voi hän kieltäytyä projektista. Myyjien tulee miettiä työtään myös siitä näkökulmasta, mitä työntekijät haluavat tehdä. Lähtökohtaisesti kaikki tuotteet ja palvelut rakennetaan tavalla, joka tukee olemassa olevaa arvopohjaa.

Arvohuutokaupan lisäksi kurssin tuli pohtia yritysesimerkkinä Facebookin arvoja, ja miten ne näkyvät palvelun toiminnoissa. Kurssin tuli miettiä myös Facebookin arvojen yhteiskunnallisia vaikutuksia. Keskustelua herätti mm. Facebookin algoritmit ja mainonnan kohdentaminen; tulisiko algoritmien olla läpinäkyviä, ja miten paljon ne ohjaavat ihmisten käyttäytymistä myös tiedostamattomalla tasolla.

Keskustelussa nousi esille myös yrityksen keulakuvat osana yrityksen arvomaailmaa. Yrityksen johtaja antaa kasvot toiminnalle, mutta samalla suuri yleisö edellyttää kyseisten arvojen mukaan toimimista kaikissa tilanteissa. Henkilöitymisen takia arvoista ristiriitaisiin toimintamalleihin ei ole varaa.

Johdon konsultit Eeva Kiiskinen ja Riikka Jakovuori teettivät ryhmällä kuvitteellisen yritystilanteen, jossa piti lähteä rakentamaan uudenlaista toimintamallia isoon teollisuuden alan yritykseen. Ryhmän tuli pohtia, mitä tulee huomioida erityisesti henkilöstön osallistamisessa ja hankkeen jalkauttamisessa, jotta hanke ei jää pelkästään ylimmän johdon ideaksi.

Päivän viimeisen työpajan vetäjät Juha Mustonen ja johdon konsultti Karl Nyman pistivät ryhmän pohtimaan Goforen tulevaisuuden näkymiä ja uusia potentiaalisia toimintamalleja. Ryhmän ideoinnin pohjalta syntyi monta huikeaa ideaa, joita voi suoraan tai muokattuna lähteä soveltamaan liiketoimintaan. Yhteistyöpäivä päättyi podcastin purkittamiseen ja yhteiseen illalliseen.

Lauantain ohjelmaan kuului vielä kurssin oman ohjelman lisäksi Goforen toimitusjohtajan Timur Kärjen puheenvuoro arvoista. Kurssi pääsi esittämään Kärjelle kysymyksiä ja haastamaan häntä Goforen kulttuurista. Juttua olisi riittänyt pidemmällekin, mutta kurssin ohjelma ohjasi jo kohti viimeisiä ryhmäkeskusteluita, yhteenvetoa ja reflektointeja. Viikonloppuun päättyi samalla Suomen toisen VBL-kurssin yhteinen matka arvopohjaiseen johtajuuteen. Teemat tulevat kuitenkin varmasti elämään myös jatkossa kurssilaisten arjessa.

Yritysyhteistyön osalta VBL ja Gofore keräävät viikonlopun kokemukset yhteen ja jatkavat arvopohjaisen johtajuuden teemojen syventämistä talven ja ensi vuoden kuluessa. Seuraava yhteinen yritysmoduuli järjestetään kesäkuussa 2018 yhdessä kolmannen Suomen VBL-kurssin kanssa.

Kuuntele täältä Goforen ja VBL-ryhmän podcast arvopohjaisen johtajuuden teemoista.